ATRAKCJE KRYNICY - ZDRÓJ

Całoroczne:

KOLEJKA LINOWA NA GÓRĘ PARKOWĄ

Kolej linowo-terenowa z 1937 roku. Dolna  stacja kolejki znajduje się w strefie deptaku , natomiast stacja górna - na szczycie Góry Parkowej (732 m n. p. m.).  Długość trasy ciągnącej się w linii prostej wynosi 642 m.
Na szczycie znajdują się : Rajskie Zjeżdżalnie oraz Kubusiowy stok
Sama Góra Parkowa zachwyca licznymi ścieżkami spacerowymi, mnogością małej architektury (altanki, rzeźby) stawami z łabędziami i kaczkami oraz okazami dendrologicznymi.

GÓRA PARKOWA-PARK ZDROJOWY

Doskonały teren spacerowy. Liczna sieć ścieżek spacerowych wyposażonych w ławeczki oraz altany pozwala dostosować wysiłek do kondycji fizycznej, wieku czy stanu zdrowia.Obszar Góry Parkowej jest terenem unikatowym w skali kraju.
Ciekawe miejsca:
-zakątek Kraszewskiego
- łabędzi staw
-Polanka Michasiowa
-Figura Matki Bożej wg. projektu Artura Grottgera. Jej fundatorką była opiekunka ubogich Seweryna, hr. Badenii, która zamówiła dwie bliźniacze figury. Jedna stanęła na Placu Mariackim we Lwowie, druga właśnie w Krynicy.
-Źródełko miłości

KOLEJ GONDOLOWA NA JAWORZYNĘ KRYNICKĄ

- trasa kolei długości 2211 m przebiega z Czarnego Potoku na sam szczyt Jaworzyny Krynickiej (1114 m n.p.m.). Z górnej stacji/platform widokowych można podziwiać wspaniałą panoramę beskidzkich krajobrazów, a przy ładnej pogodzie również Tatr słowackich.

SANKOSTRADA

Przeznaczona dla wszystkich, czynna bez względu na porę roku .Długość trasy :ok 1 km, różnica poziomów: 55 metrów . Czas zjazdu ok 1,5 - 2 min.
Trasa Oświetlona - można zamówić nocne zjazdy.

PARK LINOWY

– ok. 5 km  od obiektu
Krynicki Park Linowy składa się z 5 tras: niskiej, średniej, wysokiej, extreme oraz zjazdowej, a także dodatkowej atrakcji - BIG SWING (skok wahadłowy).

BASEN  KRYTY

ok. 100m od obiektu (wymiar basenu:: 7 x 14m)
ZAJĘCIA FITNESS (step, aerobic, pilates) – w odległości 200 m od sanatorium (dla grup powyżej 10-ciu osób możliwość zorganizowania zajęć na miejscu)

LODOWISKO

- pełnowymiarowe kryte lodowisko o wymiarach 30x60 metrów.
Oferuje:
-ślizgawki ogólnodostępne
-mecze hokejowe
-mistrzostwa jazdy figurowej (gościnnie)
Na miejscu: wypożyczalnia łyżew figurowych i hokejowych dla klientów i miłośników ślizgawek.

OBIEKTY WARTE OBEJRZENIA:

PIJALNIA WÓD MINERALNYCH

– zaliczona do unikalnych obiektów tego typu w Europie , pomyślana jako ogród zimowy z halą spacerową i salą koncertową
Przed pijalnią tętni źródło będące symbolem początków historii uzdrowiska

PIJALNIA MIECZYSŁAWA

- w Starym Domu Zdrojowym

PIJALNIA JANA

- znajduje się na terenie Parku Zdrojowego tuż u podnóża Góry Parkowej w odległości ok 200 m od Sanatorium Energetyk

PIJALNIA SŁOTWINKA

- na terenie Parku Słowińskiego

STARE ŁAZIENKI MINERALNE

pochodzą z lat 1863-66 i są jedna z najbardziej charakterystycznych budowli Krynicy. Autor, prof. Feliks Księżarski (twórca m.in. Collegium Novum UJ w Krakowie) wzorował się na Łazienkach we Franzensbadzie.

STARE ŁAZIENKI BOROWINOWE

należące do jednych z najstarszych obiektów Krynicy Zdroju

MUZEA:

MUZEUM NIKIFORA

- Muzeum znajduje się w centrum Krynicy Zdrój na Deptaku, w zabytkowej willi "Romanówka".(ok. 200m.)

MUZEUM ZABAWEK

– (ok.100m.)

MUZEUM TURYSTYKI GÓRSKIEJ przy Schronisku na Jaworzynie Krynickiej

GALERIA „POD KASZTANEM”

TRASY SPACEROWE :

• trasa  NIKIFORA

Długość trasy: 8 km
Czas przejścia: 2 h

Trasę rozpoczynamy z Krynickiego Deptaka spod Informacji Turystycznej. Wychodzimy z deptaku ulicą Kraszewskiego i po 850 metrach skręcamy
w prawo w ulicę św. Włodzimierza. Po ostrym podejściu mijamy cmentarz z nagrobkiem Nikifora a następnie cerkiew prawosławną. Wokół cerkwi znajduje się Park Miniatur Architektury Drewnianej. Powyżej cerkwi skręcamy w lewo w stromą polną ścieżkę, kierując się na Muzeum Przyrodnicze. Po 300 metrach skręcamy za schodami w prawo i podążamy czerwonym szlakiem przez las. Po 800 metrach szlak czerwony skręca w lewo a my podążamy prosto. Po kolejnych 700 metrach skręcamy w lewo i łączymy się z żółtym szlakiem, którym podążamy na Przełęcz Krzyżową, gdzie przez chwilę połączymy się z Trasą Kiepury. Dalej udajemy się żółtym i niebieskim szlakiem i po 350 metrach rozstajemy się z Kiepurą i skręcamy w prawo w stronę Słotwin. Spacerując polną drogą mijamy po lewej stronie wyciągi narciarskie i po 1 kilometrze dochodzimy do drewnianej cerkwi. Za nią skręcamy w prawo w ulicę Słotwińską i wracamy do Krynicy piechotą lub busem z pobliskiego przystanku.
Po wejściu na deptak po lewej stronie znajduje się pomnik siedzącego Nikifora, a po przejściu kolejnych 500 metrów za rzeką Kryniczanka w ostatnim drewnianym budynku Romanówka, siedzibę swoją ma Muzeum Nikifora.

• trasa KIEPURY

Długość trasy: 15 km
Czas przejścia: 4 h

Trasę rozpoczynamy z ulicy Piłsudskiego „pod Hawaną” spod pomnika Jana Kiepury. Przechodzimy na drugą stronę ulicy
w Dąbrowskiego i dochodzimy do mostku gdzie skręcamy w lewo. Dalej podążamy ulicą Zieloną i po 750 metrach wchodzimy do lasu i dalej w górę szlakiem zielonym. Po kolejnych 1200 metrach łączymy się na chwilę z Trasą Nikifora i razem przechodzimy przez Przełęcz Krzyżową a 350 metrów za nią rozstajemy się z Nikiforem i skręcamy w górę w lewo. Teraz spacerując szlakiem żółtym i niebieskim podziwiamy z lewej strony Jaworzynę Krynicką a po prawej wyciągi narciarskie Słotwiny. Po 2,5 kilometrach od rozstania z Nikiforem szlak niebieski ucieka w lewo a my podążamy w prawo, pilnując do końca wyprawy szlaku żółtego. Na trasie mijamy szczyt Jaworzynka a po 8,25 kilometrach od rozpoczęcia wyprawy, przechodzimy przez ulicę i kierujemy się drogą asfaltową do lasu. Po 250 metrach ulica skręca ostro w lewo a my wchodzimy na polną drogę na wprost i w dalszym ciągu pilnujemy żółtych znaków. Po 4 kilometrach dochodzimy do skrzyżowania z ulicą Zieleniewskiego i skręcając w prawo w dół wracamy do Krynicy. Wracając ulicą Pułaskiego po prawej stronie mijamy Patrię.Na trasie co kilkaset metrów zamontowane są tablice z krótka, ciekawą informacją z życia tych postaci. Można pobrać ulotkę z mapką z IT lub pobrać w wersji elektronicznej

SZLAKI TURYSTYCZNE

Krynica-Zdrój posiada ponad 160 kilometrów pieszych szlaków turystycznych
-  szlaki żółte:
1.Krynica Deptak (600 m) 2,1 km - Krzyżowa (813 m) 3,0 km - Przełęcz Krzyżowa (813 m) 5,9 km - Bukówki (750 m) 7,3 km - Jaworzynka (899 m) 8,3 km - Kopciowa (730 m) długość w km: 8,3 czas przejścia: ok 2 1/2 godz.
2.Kopciowa (730 m) 4,2 km - Jakubik (780 m) 5,6 km - Huzary (865 m) 6,4 km - "Roma" (720 m) 7,7 km - Góra Parkowa (741 m) 8,7 km - Krynica Deptak (600 m) długość w km: 8,7 czas przejścia: 2 1/2 godz.
3. Krynica Kopiec Pułaskiego (720 m) 1,1 km - Huzary (865 m) 2,6 km - Szwarcowa (795 m) 4,5 km - Tylicz Rynek (580 m) długość w km: 4,5 czas przejścia: ok 2 1/4 godz
-  szlaki czerwone:
1. Krynica Deptak (600 m) 1,2 km - Krynica Dolna (570 m) 3,0 km - Czarny Potok (640 m) 5,2 km - Diabelski Kamień (950 m) 6,4 km - Jaworzyna Krynicka (1114 m) 9,9 km - Runek (1082 m) długość w km: 9,9 czas przejścia: ok. 4 godz.
2. Krynica Deptak (600 m) 2,1 km - Krynica ul. Pułaskiego (660 m) 3,6 km - Huzary (865 m)7,1 km - Mochnaczka Niżna (580 m) 9,1 km - Mizarne (770 m) 11,4 km - Banica (560 m) 13,1 - Izby (560 m) długość w km: 13,1 czas przejścia:ok 3 1/2 godz.
-  szlaki zielone:
1. Krynica ul. Pułaskiego (600 m) 2,0 km - Przełęcz Krzyżowa (770 m) 3,0 km - Czarny Potok "Pegaz" (680 m) 4,2 km - Diabelski Kamień (950 m) 5,2 km - Jaworzyna Krynicka PTTK (1020 m) 6,1 km - Jaworzyna Krynicka (1114 m) długość w km: 6,1 czas przejścia: ok 3 godz.
2. Krynica ul. Pułaskiego (600 m) 1,2 km - Huzary (865 m) 6,3 km - Mochnaczka Niżna (565 m) 8,5 km - Dzielec (792 m) długość w km: 8,5 czas przejścia: ok 2 1/4 godz.
-  szlak czarny
-  szlaki niebieskie:
1. Krynica Deptak (600 m) 1,0 km - Góra Parkowa (741 m) 3,2 km - Szalone (832 m) 6,2 km - Kota (770 m) 9,5 km - Powroźnik (500 m) długość w km: 9,5 czas przejścia: ok 3 1/2 godz.
2. Krynica Deptak (600 m) 2,1 km - Krzyżowa (813 m) 3,0 km - Przełęcz Krzyżowa (770 m) 5,9 km - Bukówki (750 m) 9,9 km - Runek (1082 m) długość w km: 9,9 czas przejścia: ok 3 1/2 godz

SZLAK CERKWI ŁEMKOWSKICH

Letnie atrakcje:

BASEN ODKRYTY

– ok. 100 m. od obiektu Z boiskiem do siatkówki plażowej

JAZDA  KONNA

– Tylicz ok. 5km

RAJSKIE ŚLIZGAWKI NA GÓRZE PARKOWEJ

Niegdysiejsza wieża rozbiegowa toru bobsleyowego służy dzisiaj jako letnia atrakcja Krynicy. Znajdują się tu rożnego rodzaju rynny do zjeźdzania- od spokojnej fali, poprzez spiralę aż do jedynego w Polsce Kamikadze - nie tylko dla dzieci.
Obok znajduje się plac zabaw w formie „wioski indiańskiej”

KORTY TENISOWE

– przy basenie odkrytym (ok. 100m.), przy Hali Lodowej (ok. 300m.) .Nawierzchnia ceglasta. Liczni instruktorzy.

ŚCIEŻKI ROWEROWE

- proponowane trasy:

Trasa I
Krynica - Góra Krzyżowa - Dolna Stacja Gondoli na Jaworzynę - Jaworzyna - Czarny Potok - Krynica Centrum
Stopień trudności: 8 (na 10). Orientacyjny czas przejazdu: 6-7 h. Rodzaj trasy: mieszany (droga asfaltowa, płyty, szlak górski)
Trasa II
Krynica - Góra Parkowa - Krynica
Stopień trudności: 5 (na 10). Orientacyjny czas przejazdu: 6-7 h. Rodzaj trasy: mieszany (droga asfaltowa, ścieżki parkowe)
Trasa III
Krynica - Roma - Tylicz - Powroźnik - Krynica
Stopień trudności: 3 (na 10). Orientacyjny czas przejazdu: 2,5-3h. Rodzaj trasy: droga asfaltowa,
Trasa IV
Krynica - Krzyżówka - Powroźnik - Krynica
Stopień trudności: 3 (na 10). Orientacyjny czas przejazdu: 3-3,5h. Rodzaj trasy: mieszany (droga asfaltowa)
Trasa V
Krynica - Góra Krzyżowa - Dolna Stacja Gondoli na Jaworzynę - Czarny Potok - Krynica Centrum
Stopień trudności: 6 (na 10). Orientacyjny czas przejazdu: 3-4 h. Rodzaj trasy: mieszany (droga asfaltowa, płyty, szlak górski)

ŚCIEŻKI EDUKACYJNE

-  ścieżka edukacyjna „ Na Rakowsku”
-  ścieżka edukacyjna na Górę Parkową
-  ścieżka przyrodniczo-edukacyjna na stoku Jaworzyny

Atrakcje zimowe

NARCIARSTWO:

Krynica Zdrój to jeden z najnowocześniejszych i największych kurortów narciarskich w Polsce
Jaworzyna Krynicka
Kolej Gondolowa, 2 koleje krzesełkowe i 8 wyciągów narciarskich.
Nowoczesne koleje i szybkie wyciągi o łącznej przepustowości niemal 14 000 osób na godzinę,
2 wyciągi szkoleniowe dla dzieciaków,
7 tras zjazdowych ratrakowanych o długości ponad 12 km,
trasy o zróżnicowanym poziomie trudności
najdłuższa w Polsce oświetlona trasa i najdłuższa trasa rodzinna
Słotwiny – do dyspozycji kolej krzesełkowa (925 m) oraz dwa wyciągi orczykowe (925 m i 120 m). Wyciągi są oświetlone, dośnieżane i ratrakowane,;
Azoty - w ramach całego kompleksu narciarze mogą korzystać z 10 tras zjazdowych o różnym stopniu trudności;

SNOWPARK Jaworzyna Krynicka

Na część trasy nr 6 (1000m) powstał najdłuższy i największy w Polsce snowpark. W skład snowparku wchodzą elementy jibowe (17 elementów) o różnym stopniu trudności czy wybicia typu skocznia (7 elementów). Snowpark ma 1050 m długości o ok 25 m szerokości, jest doskonale widoczny z wagoników kolei gondolowej a do jego obsługi dedykowana będzie 4 osobowa kolej krzesełkowa.  Snow Park na Jaworzynie Krynickiej jest pod opieką ekspertów w tej branży mianowicie firmy Park Pirates oraz firmy Techramps,  co gwarantuje doskonałe przygotowanie trasy, jej atrakcyjność i przede wszystkim bezpieczeństwo. W snowparku są dwie linie przejazdowe. Jedna jest przeznaczona dla osób, które będą chciały spróbować przygody w parku snowboardowym oraz dla najmłodszych narciarzy natomiast druga linia jest przeznaczona dla bardziej zawansowanych narciarzy i snowboardzistów.

SNOWPARK Azoty: Na jego wyposażeniu jest linia profesionalnych skoczni zarówno dla amatorów jak i zaawansowanych snowboardzistów.
Cześć jibb'owa posiada 30 przeszkód o trzech stopniach trudności: od łatwych przez średnie aż po linie streetową dla zaawansowanych snowboardzistów.Oświetlony.

GÓRA PARKOWA : KUBUSIOWY STOK/ CZARODZIEJSKI DYWAN

Na szczycie Góry Parkowej świetną zabawę oferuje „Kubusiowy Stok”, na którym funkcjonuje wyciąg taśmowy typu SUN KID, potocznie zwany „czarodziejskim dywanem”. Długość wyciągu wynosi 100 m, a czas jazdy to 4 min

KULIGI SZCZYTAMI GÓR

FESTIWALE:

Festiwal "Arii i pieśni" im. Jana Kiepury.